Vidieť Matterhorn – aspoň raz v živote

Matterhorn je považovaný za jeden z najkrajších vrcholov sveta.  Nájdete ho na hranici Talianska a Švajčiarska. Je obkolesený ďalšími štvortisícovkami. Aj keď nepatrí medzi najvyšší vrchol Álp a ani Európy, jeho vrchol siaha až do výšky 4478 m.n.m. Pre porovnanie najvyšší vrchol Álp Mont Blanc má výšku 4808,7 m.n.m. Silueta Matterhornu je už len na fotkách neskutočná. A na živo – vyráža dych… Pohľad na takmer kolmé steny doslovne hypnotizuje.  Jeho vrchol sa dá dosiahnuť len výstupom po týchto takmer kolmých stenách. Nad ránom po nich ešte po tme stúpajú svetielka z čeloviek horolezcov od  Hörnlihütte z výšky 3250 m.n.m. na vrchol.

Vidieť Matterhorn aspoň raz v živote na vlastné oči bol hlavný cieľ našej tohtoročnej letnej cesty s deťmi. Keď sme pár rokov dozadu učili naše deti lyžovať, ani mi nenapadlo, že v ich 6-tich a 8-mich rokoch s nimi absolvujeme Matterhorn Glacier trail. Je to vysokohorský chodník z Trockener Steck (2939 m.n.m.) ku Schwarzsee (2583 m.m.m) – najbližšie možné miesto, ako sa pod Matterhorn dostať a vidieť ho v celej kráse týčiaci sa do oblakov ďalších takmer 1500 výškových metrov.  A tiež najbližšie miesto, ktoré by vedeli zvládnuť aj naše deti.

Ísť na Matterhorn aj s deťmi bola najprv veľmi malá myšlienka, ktorá sa po preštudovaní všetkých možných zdrojov zdala byť stále reálnejšia. Mohlo by sa to podariť. Ak vyjde milión ďalších ale: od prípravy a testovania nás štyroch od jari do augusta v kopcoch na Slovensku, dní dovolenky, od ciest, plánovania až po najdôležitejšiu vec – počasie – keď tam budeme. Všetko neskutočne vyšlo. A o tom je tento článok.

Plánovanie a príprava s deťmi – trocha teórie

Plánovanie takéhoto treku s deťmi má svoje špecifiká. Niekoľko týždňov som po večeroch prehľadávala všetky dostupné mapy a informácie, na slovenských a aj zahraničných weboch. Naše cesty s deťmi ma už naučili, že je fajn si urobiť podrobný plán cesty – času a miest. Nikdy to nevyjde na 100%,  naozaj nikdy, no na mieste už nemusíme prácne hľadáť informácie a plánovať. Plán meníme len podľa aktuálnej situácie alebo dodatočných informácií na danom mieste. Na druhej strane, nemáme podrobne naplánované všetky miesta a aktivity na dovolenke. Niekde len tak jednoducho sme.

Informácie o hlavných bodoch, ktoré chceme vidieť, ako napríklad v tomto prípade Matterhorn alebo neskôr Aletsch gletcher, sa snažíme čo možno najviac zistiť ešte z domu. Šetríme si tak čas priamo na cestách, vieme na čo sa pripraviť a zbaliť a miesto potom využijeme na plno. Napríklad v okolí Matterhornu a Zermattu sú desiatky až stovky možností trekov od najľahších prechádzok až po hard treky s potrebnou horolezeckou výbavou, mnoho druhov lanoviek, atrakcií, vyhliadok a horských chát, s rozličnou cenovou a kondičnou náročnosťou. V týchto miestach môžete pokojne stráviť niekoľko týždňov a nebudete sa tam nudiť.

Horskú prípravu všetkých štyroch sme stupňovali už od jari tohto roka. V Matterhorn sme tajne dúfali, no nechceli sme to siliť. Testovali sme sa spolu od jari tohto roka trocha intenzívnejšie v roklinách a neprístupných jaskyniach v Slovenskom raji (sme členmi Speleo klubu Slovenský raj) a na vrcholoch Roháčov. Až keď sme videli, že to deti zvládajú bez problémov (niekedy lepšie ako my) a hlavne sa vieme na ne spoľahnúť, Matterhorn sa zdal reálnejším. Chodíme s deťmi na túry od malička, majú už natrénované rebríky aj stúpačky v Slovenskom raji, nerovný terén na chodníkoch na povrchu aj v podzemí, chodenie a lozenie po skalách, dávajú si pozor na mokré skaly a drevo, na rebríku vždy jeden, na serpentínach pri svahu, čakáme sa a podobne.  Boli sme s deťmi lyžovať v lete pred dvoma rokmi v 3000 m.n.m, na zimných lyžovačkách sa pohybujú v Alpách tiež od 2000 do 2500 m.n.m. , v Roháčoch trekovali v 1800 m.n.m. Trek v 2500 m.n.m  sme však ešte neskúšali.

Oblečenie a výbava pre deti je podobná ako pre dospelých – nesmú chýbať vyššie pevné trekové topánky na skaly a ako ochrana pred vyvrtnutím, do výšok hrubšie turistické legíny alebo nohavice, flisové bundy, vrchné bundy proti vetru, teplé spodné prádlo, tenučké čiapky alebo buffky, poriadne slnečné okuliare, opaľovací krém s vysokým faktorom a malý ruksak na vodu, jedlo a náhradné oblečenie. My sme mali okrem toho v našich ruksakoch ešte základnú výbavu z lekárničky, nejaké lieky, opaľovací krém, veľa vody, nejaké jedlo, pršiplášte, mobily aj s externými nabitými powerbankami, papierové mapy a pár kusov oblečenia.

Z Täschu do Zermattu

Matterhorn je na hranici Talianska a Švajčiarska. Môj pôvodný plán bolo pozrieť si Matterhorn z Talianska. Z tejto strany je to však jeden z mnoho ďalších vrcholov a nenašla som tam možný trek, ktorý by zvládli aj naše deti. Základným východiskovým bodom na Matterhorn je mestečko Zermatt vo Švajčiarsku. Zermatt je ale car-free oblasť. Nedostanete sa tam autom.

Do Zermattu sa dá dostať dvoma spôsobmi: taxíkom s osobitným povolením alebo vlakom. Taxíky spravidla chodia v pravidelných časoch doobeda z blízkeho Täschu alebo Randy a poobede v určené časy z Zermattu späť. Sú to najmä dodávky alebo mikrobusy pre viacero pasažierov. Info nájdete určite v miestnych kempoch alebo na ubytovaní. Pre náročnejších sa nájdu aj luxusnejšie modely áut.

Vlakom sa do Zermattu dá dostať jedným z klasických spojov švajčiarskych železníc (premáva tam napríklad známy Glacier express  – už len cesta týmto vlakom zo St. Moritzu do Zermattu musí byť obrovským zážitkom) alebo kyvadlovými vlakmi z Täschu do Zermattu (premávajú každých 20 minút a cesta trvá 12 minút). Täsch je najbližšie položeným mestečkom od Zermattu, kam sa dá dostať autom. V Täschi je veľký podzemný parkovací teminál napojený priamo na vlakovú stanicu. Ak si ale v poslednej chvíli ako my uvedomíte, že máte na streche skibox :-), dá sa za poplatok zaparkovať aj na vonkajších parkoviskách, ktoré prevádzkujú rôzni súkromníci.

Cena spiatočného lístka na vlak z Täschu do Zermattu a cena taxíka je plus/mínus rovnaká. Roundtrip taxíkom stojí z Randy 14 CHF/os., spiatočný lístok vlakom 16 CHF/os. Pre nás 4 s detskými lístkami nás vlak aj s parkovným vyšiel na 65 CHF. Približne toľko by sme dali aj za taxík. S deťmi sme však uprednostnili možnosť vlastného auta v Täschi a tak aj väčšiu flexibilitu.

Už na vlakovej stanici v Täschi sa potvrdzujú všetky chýry o švajčiarskej presnosti. Vlaky odchádzajú a prichádzajú na minútu presne. Stanica je veľká, čistá a plná informačných tabúľ. Deti sa nechcú odlepiť od veľkoplošnej dotykovej obrazovky, na ktorej intuitívne posúvajú a zväčšujú informačné okná a fotky. Sadáme do vlaku a za 12 minút vystúpame z Täschu z 1450 m.n.m do Zermattu v 1620 m.n.m.

Zermatt

Zermatt je krásne horské mestečko obkolesené štvortisícovkami. Po úzkych uličkách premávajú špeciálne úzke elektro-taxíky a prevážajú turistov z vlakovej stanice do hotelov, k staniciam lanoviek a späť. Atmosféra je neskutočná. Návštevníci, turisti a aj športovci z celého sveta sa prechádzajú po uličkách plných obchodov s oblečením, topánkami, suvenírmi a reštauráciami. Vzhľadom na miestne ceny odporúčam radšej potrebnú výbavu doniesť z domu 🙂 Niektorí nepripravení ázijskí turisti vo veľkom nakupujú flisové bundy a topánky za niekoľko stoviek frankov. Nadrozmerná batožina v lietadle cestou do Zermattu by ich vyšla určite menej.

Zastavujeme sa miestnom infopointe plnom veľkoplošných obrazoviek, informačných brožúr, máp a milých sprievodkýň, ktoré sa nás už predtým, ako sa dostaneme na rad pýtajú, ako potrebujeme poradiť – aby sme mali pri kúpe lístkov jasno. Do ruky nám dá brožúry v angličtine a ďalšie mapy. Majú ich pripravené v niekoľkých jazykoch, vrátane čínštiny. Ešte raz kontrolujeme predpoveď počasia a uisťujeme sa, či Matterhorn Glacier Trail je vhodná trasa pre deti. Sprievodkyňa vraví, že ak vedia chodiť po skalách, nebudú mať problém. Ok, kupujeme lístky z Zermattu na Trockener Steg a späť. Deti do 9 rokov majú tieto lanovky zadarmo. Paráda. Za dvoch dospelých nás celodenný lanovkový výstup tam a späť vyjde 140 CHF. Odpisujeme si ešte telefónne číslo miestnej horskej služby a ideme.

V cene lístka na vlak máme aj miestny kyvadlový autobus, ktorý ide z jedného konca Zermattu na druhý a zastavuje pri dôležitých miestach.  Nastupujeme a ideme smerom k spodnej stanici Matterhorn expressu – z Zermattu do Furi  a potom z Furi na Trockener Steg. (na mape lanovky vpravo tu >>). Sen sa stáva skutočnosťou!

Matterhorn

V lanovke rýchlo vystúpame nad Zermatt. Výhľady sú stále krajšie a krajšie. Počasie neskutočné – ako z rozprávky. Po pár stovkách metrov ho vidíme. Je väčší a majestátnejší, ako som si kedy predstavovala. Neskutočný! Niekoľkými nadväzujúcimi kabínovými lanovkami sa dostávame o 1319 výškových metrov hore. V ušiach to prepukáva viackrát.

Vystupujeme na Trockener Steg v 2939 m.n.m. Ďalšia lanovka putuje do 3800 pod Klein Matterhorn, kde sa celoročne lyžuje na Theodulgletscher. Tento rok letnú lyžovačku vynechávame. Neviem si predstaviť lyžovať v 3800 aj s deťmi. Možno po pár dňoch v takých výškach by to išlo. Keď si telo privykne. Takto určite nie.  O lyžiarov a snowboardistov prestupujúcich na ďalšiu kabínu nie je núdza. Sú tam tváre z celého sveta v kombinézach všetkých farieb.

Už bližšie byť asi nemôže. Už z Trockener Steg sú výhľady na Matterhorn neskutočné. Ďalšie miesto, z ktorého ste možno videli všetky fotky Matterhornu, sú z Gornergratu. Je to vedľajšia trojtisícovka, na ktorú ide najvyššie položená ozubnicová železnica v Európe – z Zermattu z 1620 m.n.m na Gornergrat do 3089 m.n.m. Vychádza tiež priamo z Zermattu. Lístky pre všetkých štyroch by nás ale v hlavnej sezóne vyšli takmer 300 CHF. Trockener Steg s Matterhorn Glacier Trail sa pre nás ukázal ako ideálne riešenie – čo najbližšie k Matterhornu, zvládnuteľné a cenovo výhodnejšie.

Matterhorn Glacier Trail

Matterhorn Glacier Trail je nádherný vysokohorský trek strednej náročnosti z Trockener Steg z 2939 m.n.m. ku Schwarzsee do 2583 m.n.m. Je to trocha stúpania, no viac klesania. Od Schwarzsee sa dá zísť do Zermattu aj pešo. To skôr pre dospelých, nie s deťmi. Čo bolo pre nás dôležité je, že nie sú tu žiadne ferratové presuny. To by naše deti ešte v takých výškach nezvládli. Celá cesta je relatívne dobre značená veľkými bielo-červenými značkami na skalách, červenými tyčami alebo prinajmenšom skalnými pyramídkami. Stredná náročnosť je daná najmä kvôli potrebnej kondičke pri stúpaní a klesaní po skalách. Nie je to jednoducho prechádzka okolo jazera. Glacier Trail sa nad Schwarzsee končí pomerne strmými serpentínami, kde sa nám vyplatili tréningy v Roháčoch a Slovenskom raji.  Celkovo vzdialenosť  6,5 km, čas podľa mapy 2 hodiny. Nám to trvalo pomaly dvakrát toľko.

Po ceste stretávame skupinky horolezcov v najmodernejších kúskoch oblečenia všetkých dúhových farieb. Predychávajú každý krok, my tiež. Občas ma pobavia ich zvláštne pohľady na deti, ktoré zbierajú každý šuter z pod Matterhornu a z balvanov z ľadovcovej morény si vyrábajú obývačky. Horolezci to berú smrteľne vážne. Asi majú kondičné prípravy pred plánovaným výstupom. Klobúk dole.

Po ceste pózujú skupinky turistov fotografom, ktorí nosia niekoľko kilogramov techniky so sebou. Krajina, výhľady, hory a počasie je v ten deň naozaj neskutočné. Sneh sa drží na všetkých okolitých štvortisícovkách. Sme v krajine snehu a skál, ľadovcových morén a ľadovcových riek. Tu už ani mach nerastie.

Okolo Matterhornu raz za čas preletí vrtuľník na vyhliadkové lety. 20 minút stojí 220 CHF na osobu. Na budúce.

Tesne pri Schwarzee sa mi prihovorí po slovensky kolega na chodníku. S údivom v očiach sa ma pýta, či sme boli s deťmi na Matterhorne 🙂 Diskutujeme pár minút, vysvetľujem ako sme išli a že to by som ani ja nedala. Utekám za deťmi, už sú takmer dole a nastupujeme na lanovku pri Schwarzsee. Vyšlo to, plná vďačnosti stále neverím…

Toto je na záver môj post z toho dňa (11.8.2018):

Matterhorn – jeden z najkrajších vrcholov sveta.
Prešli sme dnes Matterhorn glacier trail. Nebudem klamať, z 3000 z Trockener Steg do 2500 m.n.m ku Schwarzsee nám to dalo zabrať. Predychávame pri každom kroku hore, dole to ide parádne.
Vyše 2-mesačná príprava a testovanie v roklinách v Slovenskom raji, v Roháčoch a jaskyniach sa vyplatila.

– je niečo nenormálne, čo príroda vytvorila,
– som vďačná všetkým vymknutým karavanom, zápcham, strateným nožíkom a problémom po ceste. Inak si neviem vysvetliť, že práve tu a teraz, keď sme tu my, vyšlo takéto nenormálne počasie. Pršalo celý minulý týždeň a majú byť poobedné búrky zas od pondelka.
– vraj si rodičov nevyberieš. Som rada, že tie naše si vybrali nás a dali to,
– trvalo nám to dvakrát toľko, ako píšu mapy. Ani nie kvôli tempu detí. Skôr kvôli tomu, že Grétka zbierala každý šuter, čo našla a prehlásila ho za drahokam. Zorka si z balvanu z ľadovcovej morény zase stále vyrábala obývačku a balkón
– červených krviniek už máme všetci isto viac.

Zišli sme dole aspoň s 5 kilami šutrov od trblietavých, cez zlaté, až po srdiečkové pre rodičov.

Vyšlo to, Ďakujem

Článok, ktorý som písala pred cestou, o tom, ako sme plánovali a zvažovali nájdete tu >>

Petra Konárska
Ukazujem ľudom cestu, ako sa dostať na svahy doma aj v zahraničí s kamarátmi, rodinou a aj s malými deťmi. Môj príbeh si prečítate tu >> Som autorkou dvoch Skibookov a to: kompletného lyžiarskeho sprievodcu v Alpách Skibook - Lyžovačka v Alpách a sprievodcu lyžovačkou s malými deťmi Skibook - lyžovačka s malými deťmi